Pilot-uddannelser
LAPL og PPL
Start din pilot karriere!
Hos Flyveinstruktør.dk tilbyder vi den praktisk uddannelse til både LAPL(A) og PPL(A) Læs herunder om de forskellige krav der er til de 2 certifikater, og hvilke muligheder de giver dig som pilot.
- Alder: Minimum 17 år.
- Teori uddannelse: PPL teori (Samme som PPL)
- Minimum flyvetimer: 45 timer (minimum 25 timer med instruktør og minimum 10 timer solo).
- Flyvning: Giver ret til at flyve et enmotoret fly, herunder flyvning med passagerer til private formål og uden betaling.
- Omfang: Kun private formål – ikke kommerciel flyvning.
- Maksimalt antal passagerer: Ingen grænse for passagerer, så længe flyet ikke overskrider dets maksimale vægtgrænse.
- Medicin: Klasse 2 lægeattest (standard for ikke-kommercielle piloter).
- Flyvning i dårligt vejr: Tilladt at flyve under visuelle flyveforhold (VFR), men der kræves yderligere certificering (IFR-uddannelse) for at flyve under instrumentflyvning (IFR).
PPL (Privat Pilot License)

LAPL (Light Aircraft Pilot License)
- Alder: Minimum 17 år.
- Teori uddannelse: PPL teori (Samme som PPL)
- Minimum flyvetimer: 30 timer (minimum 24 timer med instruktør og minimum 6 timer solo).
- Flyvning: Giver ret til at flyve et let enmotoret fly (maksimal vægt på 2.000 kg).
- Omfang: Kun private formål – ikke kommerciel flyvning.
- Maksimalt antal passagerer: 3 passager
- Medicin: LAPL lægeattest (Mindre restriktivt i forhold til klasse 1 og klasse 2).
- Flyvning i dårligt vejr: Tilladt at flyve under visuelle flyveforhold (VFR) – ikke tilladt at flyve under instrumentflyvning (IFR) forhold.

Praktisk skoling
Den praktiske flyveundervisning kan påbegyndes allerede før teori-eksamen er bestået, og skal være afsluttet senest 24 måneder efter bestået teori.
Den består af mindst 30 flyvetimer (svarende til 21 lektioner) for LAPL piloter og mindst 45 flyvetimer (svarende til 31 lektioner) for PPL piloter, før man må gå til prøve.
Den første soloflyvning plejer at finde sted efter ca. 11 lektioner. En oplevelse som alle piloter altid vil huske. Dernæst følges op med navigationsflyvning, instrumentflyvning og nødprocedurer, samt masser af start- og landingsøvelser.
Hvis man er meget målrettet og flittig kan det således godt lade sig gøre at få et fuldt færdigt certifikat i løbet af i alt 8-9 måneder, men de fleste er noget længere tid om det.
Man kan også godt vente med den praktiske del til senere, men bør dog ikke vente mere end højst ét år efter bestået teori, for ikke at risikere at komme i tidsnød. Det er endvidere vores erfaring, at en hurtig overgang fra teori til praksis giver den korteste, billigste og mest effektive undervisning.
Hvis du har spørgsmål så kontakt os på jakob@tolversen.dk eller Telefon : 23 63 51 53
Sammenligning af PPL og LAPL certifikat
PPL (Private Pilot License)
- Alder: 17 år
- Flyvetimer: Min 45 timer
- Maksimal vægt af fly: 5.700 kg
- Passagerer: Ubegrænset antal passagerer
- Teoretisk eksamen: PPL(A)
- Flyvning om natten: Ja, med Nat-rettighed (NQ)
- Flyvning med dårlig sigtbarhed: Ja, med IFR-certifikat
- Medicin: Klasse 2 lægeattest
- Kommerciel brug: Nej, men kan udvides med CPL
LAPL (Light Aircraft Pilot License)
- Alder: 17 år
- Flyvetimer: Min 30 timer
- Maksimal vægt af fly: 2.000 kg
- Passagerer: Max 3 passagerer
- Teoretisk eksamen: PPL(A)
- Flyvning om natten: Ja, med Nat-rettighed (NQ)
- Flyvning med dårlig sigtbarhed: Nej, kun VFR
- Medicin: LAPL lægeattest
- Kommerciel brug: Nej, men kan udvides til PPL, som kan udvides til CPL
Uddannelsesmuligheder efter LAPL(A) eller PPL(A)
Hvis du ønsker at udvide dine kompetencer, tilbyder vi yderligere kvalifikationer som:
Night Qualification (NQ): Tillader dig at flyve i mørke.
Instrument Rating (IR): Giver dig mulighed for at flyve under instrumentflyveregler (IFR), hvilket åbner døren for flyvning i dårligt vejr eller over skyer.
"The engine is the heart of an airplane, but the pilot is its soul." – Walter Raleigh